Nedves évszak van El Salvadorban. Minden zöld, párás, kisebb esők vagy éppen nagyobb zivatarok elég gyakran előfordulnak.
Amint az autónkkal egy kisebb emelkedőn hajtunk felfelé, a kerekek elkezdenek egy- helyben forogni és egy pillanatig semmere sem haladunk. Abban a pillanatban még a visszagurulás esélye is fennáll. Hirtelen egy “én” suhan át az agyamon: “Több súrlódásra van szükségünk!” Hm, sohasem gondoltam erre ezelőtt, ellenállás után kutatok ( ebben az esetben az út és a kerekek között), szándékosan!. Be kell vallanom, ez egyáltalán nem gépies, a súrlódásra mint hasznos dologra tekinteni!
Ami ezután történik , hogy a sofőrünk mozgási központja szintén felismeri ugyanezt a szükségletet, alacsonyabb fokozatba vált és valóban súrlódást iktat be a motor és a kerekek közé, finoman rálép a gázpedálra ismét és az autó megindul felfelé.
Ez érdekes! Vizsgáljuk meg közelebbről ezt a pillanatot és vegyük a Negyedik Út ideáit alapelvül, hogy megértsük,mi történik a különböző erők között!
“Newton fizikája szerint …minden erőnek van egy megegyező ellentétes ereje… A Hármas erő törvénye…minden megnyilvánulásban három erő vesz részt: Aktiv erő vagy a kezdeményező erő (Első erő), Passziv erő vagy az ellenálló erő (Második erő) és a semlegesitő erő (Harmadik erő),amely összekapcsolja az első kettőt… A harmadik erő az ellentétes dolgokat összehangolja, felhaszhálja az amúgy összeegyeztethetelen ellentéteket…
A mi példánkban teljesen világos, hogy a motor az Első erő együtt azzal az óhajunkkal, hogy feljussunk az emelkedő tetejére. A Második erő az esős nap, az útviszonyok, a kerekek, melyek nincsenek előkészitve az évszakra vagy éppen, hogy öten ülünk az autóban.
Amikor a sofőr beiktatott egy kis súrlódást azáltal, hogy alacsonyabb fokozatba váltott, megtalálta a módját annak, hogy az Első és Második erők együttműködjenek, és ezáltal a Harmadik erő, a megoldás, megszületett ebből az együttműködésből.
A gépjármű motorja és az út közé bevezettük a megfelelő nagyságú súrlódást, amely lehetővé tette a járműnek, hogy a kivánt irányba elinduljon, felfelé. Világos, hogy enélkül az autó vagy megáll az út közepén és nem mozdul semerre problémát okozva azoknak az autóknak, amelyek el szeretnének haladni, vagy éppenséggel, visszagurul a lejtőn (amely engem ismét a Negyedik út ideájára emlékeztet, miszerint az evolúció természete olyan, ahol nincs megállás, vagy felfelé haladunk vagy visszesünk). Másrészről viszont, ha a súrlódás túl sok, fenáll a veszélye annak, hogy a motor elromlik, és ismét, az autó nem mozdul semmere.
Talán ez volt a legfontosabb üzenet ebben a kis történetben, hogy megértsük érzelmileg, hogy a Második erő, a probléma, már önmagában foglalja a megoldást, vagy más szavakkal, fel tudjuk használni, hogy semlegesitsük az ellenálló erőket és megoldásra jussunk.
Milyen egyszerű is megérteni innen, hogy nehézségek nélkül nincs mozgás, nincs változás és nincs fejlődés. A súrlódás elkerülhetetlen a változásért és szükséges elem, vagy ha éppen úgy tetszik, kimondatlan megegyezés az erők között, hogy együttműködjenek, együtt dolgozzanak, hogy életet adjanak valami magasabbnak.
Recent Comments