Először foglalkozik e Munkával? Ez esetben itt kezdje az olvasást

Miért “Munka”?

Hogy érthető legyen, miért hívjuk ezt a gyakorlatot a Munkának, vessen egy pillantást erre a videóra:
Gurdjieff Downwards Arrow

A Figyelem szintjei

A figyelmünk különböző szintjeit élhetjük meg egyetlen napon belül. A mindennapi tevékenységeink legtöbbje minimális figyelmet igényel, mint az öltözködés, evés vagy barátokkal és családtagokkal való érintkezés. Néhány másik tevékenység több figyelmet igényel; mint például egy könyv olvasása, egy email megfogalmazása vagy egy állásinterjú.

Az első csoporthoz tartozó ténykedéseket más dolgokkal párhuzamosan is meg tudjuk tenni: öltözködés közben telefonálni, vagy evés közben csevegni a barátainkkal vagy úgy érintkezünk másokkal, hogy közben sms-t küldünk vagy fogadunk éppen. Ugyanakkor a figyelmet igénylő tevékenységeket nem csinálhatjuk másokkal együtt anélkül, hogy a teljesítményünket veszélyeztessük. Nem olvashatunk könyvet telefonálás közben, nem írhatunk emailt miközben barátainkkal beszélgetünk, vagy állásinterjú közben nem lehet sms-ezni.

A figyelem különböző szintjein működünk

Figyelem és Akarat

A figyelmünk akaratunknak van alárendelve. Ha úgy kívánjuk, bármely tevékenységünket végezhetjük mégnagyobb figyelemmel. Figyelmesebbek lehetünk öltözködés közben, érzékelhetjük a ruha szövetének anyagát, jobban figyelhetünk az ingünk, a cipőnk és a nadrágunk színösszeállítására, stb. Figyelmesen étkezhetünk, minden falatot ízlelve, minden kortyot érezve, stb.

De nem kell tudósnak lennünk valamilyen területen hogy meggyőződjünk arról, hogy több vagy kevesebb figyelmet is áldozhatunk a legegyszerűbb dolgoknak, és ez bizonyítja hogy:

A figyelmünk akaratunknak van alárendelve

Nincs szükség erőfeszítésre, hogy figyelmetlenül öltözködjünk; figyelmesen öltözködni erőfeszítést igényel. Nincs szükség erőfeszítésre, hogy figyelmetlenül együnk; az étel ízlelése erőfeszítést igényel. A figyelem szándékos, akaratlagos irányítása erőfeszítést igényel. Mindez érthetővé teszi, hogy ezeket az önmagunkra irányuló fejlesztő módszereket miért nevezte Gurdjieff “A Munká”-nak.

Éberség és Tudatosság

Gurdjieff-ThumbnailGurdjieff-Peter Ouspensky ThumbnailA figyelem irányítása még nem a vége a Munkának; ez valójában olyan eszköz, ami által tudatossá válunk. Némely tanítás megkülönbözteti a tudatosságot a figyelemtől, és ez az ahol a Negyedik Út különbözik több más szisztémától. A Munka nem csupán azt jelenti, hogy figyelmesek vagyunk; hanem hogy tudatosak vagyunk, és a tudatosság valójában öntudatosság. George Gurdjieff ezt ön-emlékezésnek nevezte el. Peter Ouspensky megosztott figyelemnek. A legutóbbi időkben népszerűen úgy vált ismertté, mint jelen lenni. Bárhogyan is hívjuk, a figyelem és az öntudatosság közti különbségtétel nélkül a tudatossá válásra tett erőfeszítéseink csupán részeredményeket hozhatnak létre.

Mindenféle korú és kulturális hátterű, és mindenféle foglalkozású írókat invitáltam, hogy megosszák sikereiket és kudarcaikat a tudatosság eléréséért tett erőfeszítéseikkel kapcsolatban. Az ő post-jaik képezik a ggurdjieff.hu oldal alapjait. Iratkozzon fel, hogy a post-okat emailben megkaphassa.

“Azok vannak itt… és csakis azok,

akik egy célt követnek –

hogy képesek legyenek lenni.” – George Gurdjieff